Hoe omgaan met geschillen op de werkvloer?

Geschillen op de werkvloer kunnen een negatieve invloed hebben op de werksfeer en de producti-viteit van een organisatie. Het is daarom essentieel om op een effectieve en juridisch verantwoorde manier met deze geschillen om te gaan.

Hoe omgaan met geschillen op de werkvloer?

Preventie

Allereerst moet een werkgever al het nodige doen om ervoor te zorgen dat geschillen zich niet (kunnen) voordoen. “Beter voorkomen dan genezen” is ook hier de leuze.

Een duidelijk en transparant beleid, maar ook een open communicatie dragen hiertoe bij. Daarnaast bestaan er ook tal van trainingen en workshops over conflictbeheersing en communicatievaardigheden waar een werkgever zijn werknemers voor kan inschrijven.

SOS geschillen op de werkvloer

Toch zijn we allemaal maar mensen van vlees en bloed. De ene dag is ook de andere niet. Dat de gemoederen hoog ooit hoog kunnen oplopen, is dus niet ondenkbaar. Zoals aangehaald in de inleiding, is het essentieel om zulke geschillen de kiem in te smoren. Zowel de werksfeer als productiviteit, en dus ook uw onderneming, hebben hier alle baad bij.

De manier waarop, kan nogal verschillen.

Informeel

De eerste aanpak gebeurt best steeds informeel én onpartijdig. Betrokken partijen moeten worden aangemoedigd om met elkaar in gesprek te gaan. Niet alleen dat, er moet ook gezocht worden naar een oplossing, eventueel met behulp van een neutrale derde partij.

Formele aanpak

Wanneer alle pogingen op niets uitdraaien, kan het nodig zijn om een formele procedure te volgen. Dit kan bijvoorbeeld door een externe instantie in te schakelen. Het is belangrijk om de geldende wet- en regelgeving te volgen en ervoor te zorgen dat alle betrokkenen een eerlijke kans krijgen om hun standpunt naar voren te brengen.

Win juridisch advies in

Bij complexe geschillen is het raadzaam om juridisch advies in te winnen. Op die manier krijgt u hulp en bijstand bij het beoordelen van de situatie, het identificeren van mogelijke juridische risico's en het bepalen van de beste strategie om het geschil op te lossen.

Bovendien zijn zij op de hoogte van de geldende wet- en regelgeving en de rechten en plichten van alle betrokken partijen.