Waarom reclame voor medicatie verboden mag worden
Geneesmiddelen mogen niet gelijkgesteld worden met andere consumptiegoederen omwille van de mogelijke risico’s voor de volksgezondheid. Hun verkoop mag daarom niet zomaar gestimuleerd worden.

In een recente zaak bevestigt het Hof van Justitie het verbod op reclame dat aan een Letse vennootschap werd opgelegd in 2016. Het farmabedrijf was echter van oordeel dat de Letse wet niet overeenstemde met de Europese richtlijnen.
De Letse rechter verwees de zaak daarom door naar het Hof van Justitie. En die oordeelde dat “reclame voor geneesmiddelen” alle vormen van marketing of stimulering omvat die bedoeld zijn ter bevordering van het voorschrijven, afleveren, de verkoop of het verbruik.
Hoewel reclame voor receptvrije geneesmiddelen in theorie is toegestaan, is het stimuleren van het irrationele gebruik verboden. De overheid wil risico’s voor de volksgezondheid voorkomen. Als mensen een puur economische afweging maken bij het aankopen van medicatie, kunnen ze vergeten te denken aan die gezondheidsrisico’s.
Het Hof oordeelde dat de mogelijke negatieve impact te groot zou kunnen zijn. Daarom werd besloten dat geneesmiddelen niet gelijkgesteld mogen worden met andere consumptiegoederen. En die conclusie geldt dus ook voor reclame.